Tikkurila dba o oswojone i dzikie zapylacze

Pszczoła miodna cieszy się od wieków naszą sympatią i szacunkiem – głównie jako dostawca miodu, wosku i innych produktów, wykorzystywanych chętnie w kuchni, kosmetologii, medycynie, a nawet DIY. Nadal jednak zbyt rzadko podkreśla się rolę Apis mellifera jako kluczowego owada zapylającego, a liczne gatunki pszczół dzikich dopiero przecierają sobie szlaki do popularności. Tikkurila podejmuje starania mające na celu podwyższanie poziomu wiedzy o zapylaczach, tych dzikich i hodowanych przez człowieka, oraz kładzie nacisk na konieczność zwiększenia świadomości o wadze bioróżnorodności dla ekosystemu. Przejawem działań jest między innymi trwająca już drugi rok współpraca z Fundacją Ekologiczną Pszczoła Musi Być, która właśnie weszła na kolejny poziom.

Pasieka ekstensywna Tikkurila wita nowe rodziny

W pierwszym roku kooperacji Tikkurila ufundowała pasiekę liczącą 5 uli, położoną na Warmii. Spełnia ona warunki ekologicznej hodowli pszczół. Ule wykonane są z drewna i pomalowane bezpieczną dla owadów i roślin emalią Tikkurila Everal Aqua Matt 10, która dostępna jest w tysiącach kolorów. Opiekę nad rodzinami sprawują doświadczeni pszczelarze – członkowie Fundacji. W tym roku pasieka powiększyła się o kolejne 3 rodziny, a zatem obecnie liczy już 8 uli.
Rola pasiek ekstensywnych różni się od tych produkcyjnych. Zadaniem drugich jest maksymalizacja uzysku miodu i produktów pszczelich, natomiast pierwsza umożliwia rodzinom pszczelim naturalny rozwój, przy niewielkim poborze miodu. Liczy się przede wszystkim potencjał zapylający pszczół, a także umożliwienie działania mechanizmom ewolucji, prowadzącym do utrwalenia najbardziej pożytecznych genów – odpowiedzialnych m.in. za większą odporność na choroby. Jest to szczególnie ważne obecnie, gdy niemal każda pasieka w kraju boryka się z występowaniem warrozy (choroby wywoływanej przez roztocze Varroa destructor), a część również z niebezpiecznym zgnilcem amerykańskim (bakteryjną chorobą zakaźną).

Edukacja – najlepszy sposób walki ze złymi przyzwyczajeniami

W kwestii owadów zapylających wiele jest jeszcze do zrobienia. Najtrudniejszą do pokonania barierą jest niski poziom wiedzy na ich temat. Oznacza to konieczność pracy u podstaw i prowadzenia akcji edukacyjnych, trafiających do szerokiego grona odbiorców.
Dzięki wsparciu Tikkurila edukatorzy i edukatorki Fundacji Pszczoła Musi Być przeprowadzają zajęcia w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświatowych oraz kulturalnych. Ich celem jest zapoznanie dzieci i młodzieży z pojęciem i rolą zapylaczy oraz wytwarzanie pozytywnych skojarzeń związanych z tą grupą owadów. Szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi słuchaczy na tak zwane dzikie zapylacze, czyli owady żyjące na swobodzie, niezwykle pożyteczne, a nieistniejące w szerszej świadomości, czy wręcz traktowane jako niepotrzebne i szkodliwe.
Zajęcia edukacyjne realizowane są z wykorzystaniem atrakcyjnych pomocy naukowych, obejmujących autentyczny sprzęt pasieczny oraz materiały poligraficzne, audiowizualne i modele. Z każdą odwiedzoną szkołą czy przedszkolem, przybywa młodych ludzi świadomych znaczenia owadów zapylających w ekosystemie i w gospodarce.
Tikkurila jest jednym z fundatorów funduszu grantowego, umożliwiającego przeprowadzanie badań dotyczących zapylaczy na poziomie akademickim. Skoordynowane działania firmy, Fundacji oraz naukowców z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, skutkować będą powstawaniem kolejnych inicjatyw korzystnych dla owadów zapylających – a więc i dla całego ekosystemu, w tym i dla człowieka.

O marce Tikkurila

TIKKURILA to międzynarodowa marka wysokiej jakości produktów przeznaczonych do malowania, dekoracji i ochrony różnego rodzaju powierzchni zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pomieszczeń. Wiele uwagi poświęca bezpieczeństwu wytwarzanych przez siebie wyrobów, stąd też produkty tej marki są przyjazne dla użytkowników i środowiska naturalnego. Produkty Tikkurila dostępne są w sprzedaży w około 40 krajach od ponad 150 lat. Firma powstała w 1862 r. w Finlandii, na polskim rynku pojawiła się w 1998 roku. Obecnie jest częścią koncernu PPG.
Wsparcie marki Tikkurila umożliwia Fundacji realizację celów statutowych – czyli przede wszystkim akcji edukacyjnych mających na celu uświadamianie społeczeństwu roli pszczół miodnych i dzikich zapylaczy w ekosystemie, jak również w życiu codziennym każdego człowieka.
Więcej informacji na temat marki dostępnych jest na stronie www.tikkurila.pl.

O Fundacji Pszczoła Musi Być

Fundacja Ekologiczna Pszczoła Musi Być jako cele statutowe wskazuje ochronę środowiska naturalnego i zwiększanie populacji zwierząt, w tym owadów zapylających. Kładzie szczególny nacisk na działalność informacyjną i edukacyjną społeczeństwa w zakresie znaczenia zrównoważonego rozwoju, bioróżnorodności, budowania świadomości ekologicznej i konsumenckiej.
Więcej informacji na temat Fundacji dostępnych jest na stronie www.pszczolamusibyc.pl

Więcej

Polecamy

Najnowsze

Panele ścienne czyli jak odświeżyć wnętrze z klasą

Panele ścienne stanowią nieodłączny element współczesnego designu wnętrz, oferując nie tylko estetyczne ulepszenie każdego pomieszczenia, ale także funkcjonalne rozwiązania dla domów i mieszkań. Ich...

Koza w Twoim Domu: Nowoczesne Piecyki na Drewno jako Źródło Ciepła i Stylu.

Nie w każdym domu montuje się ogrzewanie gazowe, które uznawane jest za dosyć kosztowne. Już sama instalacja jest relatywnie droga. W przypadku małych domków...

Jak wybrać źródło ogrzewania do swojego domu o powierzchni 200m2?

Współczesne technologie i rosnąca świadomość ekologiczna sprawiają, że wybór odpowiedniego systemu ogrzewania dla dużego domu o powierzchni 200m2 staje się kluczowym elementem planowania budowy....