Szczelność systemu klimatyzacji gwarancją jego poprawnego funkcjonowania

| 14 stycznia 2020 | 0 Komentarzy
fot. climapartner.pl

fot. climapartner.pl

Bez klimatyzacji nie wyobrażamy sobie dziś podróżowania samochodem. Do niedawna, klimatyzacja była najczęściej wybieranym dodatkowym elementem wyposażenia samochodu. Obecnie, w niemal wszystkich nowych modelach aut instalowana jest klimatyzacja. Jej działanie polega na naprzemiennym sprężaniu i rozprężaniu czynnika chłodniczego, który schładza przepływające powietrze. Następnie, przez kanały systemu wentylacji, powietrze trafia do wnętrza samochodu, zapewniając przyjemne uczucie chłodu oraz regulując poziom wilgoci wewnątrz kabiny. By system klimatyzacji poprawnie działał, musi być poddawany regularnemu serwisowaniu, w trakcie którego sprawdza się między innymi jego szczelność.

Jakie czynniki stosuje się w systemach klimatyzacji?

Substancją używaną do chłodzenia powietrza w systemach klimatyzacji samochodowej jest tak zwany czynnik chłodniczy lub czynnik klimatyzacji. Obecnie, najczęściej używanym czynnikiem jest substancja R-134a, dostępna w niemal każdym sklepie z częściami samochodowymi. Niestety, jest to substancja szkodliwa dla środowiska, znacząco zmniejszająca ilość ozonu obecnego w atmosferze. Z tego powodu, jest obecnie zastępowana o wiele bardziej ekologicznym czynnikiem HFO-1234yf.

Szczelność systemu klimatyzacji – co warto wiedzieć na ten temat?

W olbrzymim skrócie – system klimatyzacji tworzy układ, w którym współpracuje z sobą kilka osobnych urządzeń. Pierwszym jest sprężarka klimatyzacji, stanowiąca najważniejszą spośród wszystko części. Jej zadaniem jest sprężanie czynnika chłodniczego. Następnie, czynnik jest transportowany do skraplacza, gdzie ulega – skropleniu. W filtrze zostaje osuszony oraz oczyszczony, a następnie trafia do zaworu rozprężającego. Przyjmując ponownie postać gazową, trafia do parownika, gdzie wchłania ciepło przepływającego powietrza.

„Diagnoza” szczelności systemu klimatyzacji

Układ klimatyzacji powinien być szczelny – gwarantuje to jego poprawne i wydajne funkcjonowanie, a także pozwala zminimalizować ubytki czynnika chłodniczego.

Do miejsc szczególnie narażonych na rozszczelnienie należą: połączenia oraz podłączenia przewodów ciśnieniowych, mechanizmy uszczelniające sprężarkę klimatyzacji oraz chłodnica klimatyzacji. Nieszczelności wykształcają się w wyniku zwykłego używania systemu klimatyzacji, choć mogę też być spowodowane kolizjami samochodu.

Nieszczelności w systemie klimatyzacji wykrywane są zazwyczaj w czasie serwisowania. W tym celu korzysta się z agregatów, podłączanych do systemu samochodowego. Odsysają one czynnik chłodniczy i olej. Następnie sprawdza się obecność potencjalnych nieszczelności za pomocą specjalnych płynów, pianek i barwników (szczególnie popularne są płyny Errecom). W zależności od poziomu wyposażenia warsztatu można też przeprowadzić badanie za pomocą czujników elektrycznych. Są to sondy wyposażone w wyświetlacz elektroniczny, który wprowadza się do wnętrza układu klimatyzacji. Dzięki zastosowaniu giętkiego przewodu, na którym znajdują się urządzenia diagnostyczne, mamy możliwość szczegółowego przebadania wszystkich zakamarków systemu klimatyzacji. W przypadku braku nieszczelności wprowadza się z powrotem uzupełnioną ilość czynnika chłodniczego.

Ponieważ nie wszystkie nieszczelności dają się wykryć, należy przeprowadzać serwisowanie regularnie, przynajmniej raz w roku. Szczególnie trudne do wykrycia są mikronieszczelności, które z czasem przekształcają się w duże ubytki.

Kategoria: Aktualności

O autorze ()

Odpowiedź